Övernattnings tur på Jäverön

Jäverön!

Att livet aldrig blir som man tänkt sig är något som man ofta påminns om. Tidigt när vi vaknade på tisdagsmorgonen värkte det i Emils knä. Eftersom Silverleden är en bit härifrån och dessutom full av höjdskillnader och ojämn terräng så bestämde vi oss för att avvakta turen dit. Skulle inte kännas kul att eventuellt få bryta vandringen igen. Så därav plan B, Jäverön, som visade sig bli en riktig hit.

Jäverön är en ö utanför Skattkärr i Karlstad kommun. Man kan ta sig dit med båtbuss vissa dagar under sommarhalvåret. Man kan även ta sig till Jäverön året runt med en liten bilfärja som rymmer ca 10 bilar. Det finns några bofasta på ön, mest bönder men även några andra. Det finns även en del sommarstugor på ön och totalt finns cirka 120 bebodda hus (källa: ett par som vi träffade som bodde på ön).

Vi fick skjuts till färjelägret vid Herröns sydspets och snart fylldes det på med bilar och människor. Några tyska turister stod även redo med ryggsäck och hund för att ta sig an vandringslederna på Jäverön. Vi hade bestämt innan att vi skulle ta den långa leden som går runt ön. Den är 17 km lång men eftersom vi ville övernatta i ett av vindskydden så valde vi att dela upp den i två delar. Är man intresserad av att vandra på Jäverön finns flera olika alternativ till vandringsleder som är utmärkta och det finns gått om kartor, skyltar mm i nästan varenda stigförgrening. Man kan även skriva ut kartor från Karlstad kommuns hemsida men det finns även kartor på plats när man kommer med färjan. Kolla direkt till vänster i den lilla självserveringsboden till vänster (kommer du med båtbuss, gå mot platsen där färjan lägger till).

Solen sken under tisdagen och vi anlände till Jäverön runt 11.00. Vi valde att gå leden medsols så vi startade efter en toapaus att gå mot platsen som kallas för Sundet. Därefter fortsatte vi till Östra stranden där vi gjorde lunch, pasta carbonara med soltorkade tomater och ölkorv. Jäverön är känt för att ha långgrunt vatten runt sig. Passar utmärkt för bad men mindre bra med fiske från land vilket Emil fick erfara.

(Lunchstället dag 1)

(Dagens lunch)

Efter lunchen bar det av vidare söderut. Vi gick längs stigar och mindre vägar och på några få ställen dök det upp en och annan sommarstuga. Vi mötte det tyska paret med sin hund efter en stund. De hade gått vandringsleden motsatt håll jämfört med oss. De berättade att vindskyddet där vi tänkt sova låg på en fin plats och att kommande vandringsträcka skulle bli vacker. Med de positiva orden i huvudet fylldes vi av glädje inför fortsättningen. Vi kom ganska snart fram till en liten sandstrand inte långt från vindskyddet där vi skulle sova. Det var som tidigare skrivet väldigt långgrunt och vi badade våra fötter och ben i det iskalla vattnet. Vi läste lite om inlandsisens framfart på informationskskyltarna som finns tätt utsatta runt ön och därefter gick vi vidare ca 700 m till vindskyddet. (Vi missade den fina strandvägen på 300m och tog en omväg i skogen dumt nog. Men som extra bonus fick vi istället se en ekorre som gjorde konster i trädet).

Vindskyddet och eldstaden visade sig ligga på ett riktigt toppenställe. Det fanns gott om flata klippor för soldyrkare. Det fanns även en stor sten med flat ovansida som passade perfekt för Fanny att göra lite stretch och yogaövningar på i eftermiddagssolen. Därefter somnade hon och Emil provade fiskelyckan men hade efter tre kasst blivit av med två drag (som skrivit, långgrunt vatten passar inte för fiske från land). Fiskespöt fick därefter parkera för gott på denna tur.

Kvällsmaten bestod av grillad korv med potatismos. En välförtjänt öl passade även utmärkt till maten. Inte långt från vindskyddet och eldstaden finns ett vedförråd så det kan vara bra att veta om någon planerar att åka dit. Vi hade inte sett det om vi inte gått omvägen genom skogen. Vedförrådet ligger alltså väster om vindskyddet ca 150 m bort. Det var förövrigt nästan tomt nu men förhoppningsvis fylls det på under sommaren.

(Övernattningsplatsen)

När kvällen kom kröp vi in i vindskyddet och försökte sova. Vi var väl uppvaktade av surrande mygg men efter en stund försvann dem som tur var. Fanny svettades i sin varma vintersovsäck och Emil hade det lite småkyligt då han provade sin nya sommarsovsäck (Bergans superlight 195) som han ska ha med på vandringen i Frankrike/Spanien. Överlag var natten betydligt varmare än den som vi upplevde på Silverleden i början av maj men ändå kall för en natt i juni (+8C). Det var även svårt att somna då det var väldigt ljust ute.

Vi vaknade på onsdagen till ett fantastiskt väder med klarblå himmel. Vi tog det ganska lungt, åt frukost, gjorde lite gymnastik på de perfekta klipphällarna och sedan packade vi ihop och gav oss iväg. Dag två visade sig bjuda på betydligt finare vandring och leden bjöd på både hällmark, gammal granskog, tallar, underbar lövskog, spångar över kärrmark samt grusvägar och ängsmark i brukslandskap. Vi passerade Jäverö gård där de har ett gårdscafé. Vi gick inte in och tittade denna gång men kommer vi åter blir det ett absolut måste. Vi stötte på ett bofast par i närheten. Det visade sig att de skulle ner till Spanien i sommar och gå första delen av Camino de Compostela. Vi stannade och pratade en stund om packning, Spanien, Jäverön mm innan vi gav oss vidare. Strax var det lunch och den åt vi i en hästhage där några var nyfiknare än andra. Gulaschsoppa, pilsnerkorv och varmt kaffe var ingen höjdare denna dag då solen gassade.

Det var ca 2 km vandring kvar fram till slutet och vi gick i raskt takt för att hinna till båten. Vi hade gott om tid när vi kom till färjelägret och passerade genom en stor kohage med flera kor och söta kalvar. Vi skulle åka båtbuss tillbaka till Karlstad. Båtbussen är att rekomendera då den går ända till inre hamn och det kostar bara 23kr/pp att åka enkel biljett. Båten stannar även i Lövnäs om man åker från Hammarö. Innan avfärd gick vi fram till platsen där färjan anlände (bredvid båtbussen). Där fanns ett liten självserveringsbutik med glass, läsk och lite lokalt odlade produkter som man kunde köpa kontant. Pengarna, ja de la man i en sedelbox och en plastburk för mynt, ”ökologiskt” som det det stod. Det fanns även en gästbok en och bokhylla där man kunde byta böcker. Intill ”butiken” fanns cykelutlåning som Karlstad kommun tillhandahåller. Cyklarna kan man låna gratis och enligt uppgift ska man prata med personalen på färjan om man vill låna en cykel. Det är något som vi kanske provar en annan gång.

En utflykt till Jäverön över en dag eller flera är något som vi rekommenderar. Det är lätt att ta sig dit och det finns många promennadstigar och badmöjligheter att välja bland. Ta med kontanter om ni blir glassugna. En sak som även är bra är att det finns flera utmärkta dass (rena och väldigt fräscha) där även några är handikappanpassade.